امروزه قطعات یدکی غیر اصل دیزل ژنراتور ها کاملاً شبیه قطعات یدکی اصلی تهیه و بسته بندی می گردند. اگر چه این قطعات از نظر ظاهری بسیار شبیه هم می باشند اما از نظر مواد (آلیاژ) تشکیل و درصد تشکیل دهنده آنها و نحوه ساخت بسیار متفاوت هستند. این مسائل تمایز بسیاری در نحوه کارکرد قطعه و در نتیجه دیزل ژنراتور خواهد داشت. مضاف بر اینکه استفاده از لوازم یدکی دیزل ژنراتور غیر اصلی، جهت کاهش جزئی در هزینه ها اغلب سبب خسارت های سنگین بر دیزل ژنراتور ها می گردد. موارد متعدد مراجعین و گزارشهای خرابی از این طریق خود گویای این امر می باشد.
استفاده از لوازم یدکی غیر اصلی دیزل ژنراتور تا حدی مخرب است که پرکینز مکرراً آن را از طریق سایت خود اطلاع رسانی می نماید.به عنوان مثال پرکینز قطعه بیرینگ (Bearing) میل لنگ را که از نظر عمومی یک قطعه کاملاً ساده و از لحاظ قیمتی در مقایسه با سایر لوازم یدکی دیزل ژنراتور کاملاً کم قیمت است را مثال میزند. فایل تصویری این مثال در ادامه آمده است. در این مثال ابتدا توضیح داده می شود که بیرینگ (Bearing) یک قطعه کاملاً ساده به نظر می آید. سپس در ادامه توضیح داده می شود که این قطعه ساده برای اینکه بتواند کارکرد درست خود را در هنگام کارکرد دیزل ایفا نماید از چندین آلیاژ مختلف (آلومینیوم، مس و …) با درصد های بسیار دقیق تولید گردیده. سپس یک قطعه یدکی مشابه که معمولاً از فلز یک تکه تهیه گردیده نشان داده می شود.
اولین سوزن انژکتور در موتورهای دیزلی با سیستم کاملا مکانیکی بکار برده شد و آخرین خودرو بنزینی کاربراتوری پراید بود که از نیمه دوم سال ۱۳۸۳به بعد از سیستم انژکتور بهره مند شد.
همانطور که میدانید برای به وجود آمدن احتراق مناسب (در محفظه احتراق) نیاز به هوا، بنرین و جرقه ست. قبلا کاربراتور و دلکو وظیفه سوخت رسانی و جرقه را به عهده داشتند که حالت ترکیب سوخت و هوا به صورت مکش پیستون در کورس مکش انجام میشد تا نسبت ۱۴:۱ یعنی به ازای هرگرم مولکول سوخت ۱۴گرم مولکول هوا صورت پذیرد.
اما درشرایط مختلف کارکرد موتور این نسبت دقیق نیست و به هم میریزد. بهترین سیستم سیستمی هست که بتواند درشرایط مختلف این نسبت را ثابت نگه دارد.
بهترین آن سیستم سوخت رسانی و جرقه تحت فرمان کامپیوتر مرکزی خودرو ECU است که در اینجا وظیفه سوخت رسانی و پاشش به عهده قطعه کوچک اما حیاتی بنام سوزن انژکتور هست و به نسبت کاربراتور و دلکو از مصرف سوخت کمتر و راندمان بیشتری برخوردار است.
درصورت خرابی یا عدم کارکرد ناصحیح این قطعه افت قدرت شدید موتور به علت به هم ریختن پارامترها بوجود می آید.
در واقع وظیفه اصلی این قطعه به صورت گرده درآوردن سوخت هست هرچه قدر بنزین گرده تر باشد بهتر با هوا ترکیب شده و احتراق کاملتری بوجود می آید.
بنزین به وسیله پمپ بنزین از داخل باک کشیده و با فشار ۳ بار پشت سوزن انژکتور قرار میگیرد و با فرمان ECU سوزن از داخل قطعه بلند شده و سوخت تحت فشار از سوراخ ریز سوزن به سرعت عبور کرده و به شکل کاملا پودر به داخل سیلندر پاشیده می شود پاشش سوخت به صورت اتمیزه و کاملا پودری کردن سوخت میباشد. پاشش بر روی سوپاپ هوا در زمان مکش انجام می شود که میزان پاشش توسط ECU بصورت زمانبندی صورت می پذیرد..
درصورت کارکرد نامناسب این قطعه کوچک، مثلا: اگر تماما گیر کنند یا کم بپاشند قدرت خودرو افت کرده و یا روشن نمی شود، ولی اگر قطعه معیوب باشد چراغ چک روشن میشود و اصطلاحا خودرو ۳ کار می کند و اگر یکی یا چند تا کم بپاشند شتاب خودرو کاهش میابد که باید هر ۲۰ هزار کیلومتر سوزنها سرویس شوند البته در برخی از خودروها مانند پیکان، پژو۲۰۶ تیپ ۲ و ۳ ازسوزن تک سوراخ و درپژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶، پراید زیمنس و پیکان زیمنس از سوزن چند سوراخه استفاده می کنند که باعث مصرف سوخت کمتری می شود..
دراین روش موتور خودرو خاموش کرده وایرشمع رابیرون کشیده و با یک شمع یدک سر وایرشمع زده و قسمت بدنه شمع به بدنه خودرو میزنیم و روشن می کنیم تا سیلندری کار نمیکند پیداشود.
ابتدا شمع و وایرشمع بازدید میشود در صورتی که عیب از شمع و وایر نبود سراغ سوزن انژکتور می رویم. اگرسوزن گیر باشد چراغ چک روشن نمیشود.
اگر تعمیرگاه میروید که هیچ اما اگر در مسافرت هستید سوزن معیوب باز کرده داخل روغن ترمز گذاشته و چند دقیقه صبر کنید مثلا ۲۰ دقیقه چندین بار انجام دهید تا باز شود.
روش دوم یک عدد سوکت ۲ پایه همه کاره به سوزن وصل کرده و یک عدد اسپری انژکتورشور تهیه کنید و اسپری را داخل سوراخ سوزن از بالا تا پایین اسپری کنید و سوکت را به باتری وصل کنید تا سوزن کارکرده و تمیز شود.
درصورتیکه مشکل برطرف نشد قطعه معیوب می باشد و سوزن انژکتور باید تعویض شود ولی نیاز به تعویض قسمت های دیگر دیزل ژنراتور نمی باشد
به زبان ساده دیزل ژنراتور دستگاه تولید برق می باشد که یا می توان در حالت اضطراری و یا همیشه استفاده شود که با خود شماست انتخاب این موضوع
1– استفاده از رنگ کوره ای الکترواستاتیک در تمام قسمتهای کانوپی دیزل ژنراتور.
2- تعبیه فرمان (مال بند) متحرک (در صورت سفارش کارفرما).
3- حجم باک سوخت متناسب با مصرف موتور دیزل برای کاهش دفعات سوختگیری.
4- متناسب بودن لاستیک و رینگ استفاده شده با وزن مجموعه دیزل ژنراتور با در نظر گرفتن وزن باک پر.
5- استفاده از کمک فنر مناسب برای افزایش ضربه پذیری و انعطاف مجموعه
6- استفاده از ورقهای متناسب با توان و وزن دیزل ژنراتور در ساخت شاسی.
7- وجود چراغ خطر و علائم هشدار جهت جابجایی در تاریکی (در صورت سفارش کارفرما).